Spilder du tiden?

Når der er hårde tider- som dem vi oplever nu i vinteren 22- kan mange små selvstændige godt blive nødt til at stramme livremmen, og fokusere på at finde nye løsninger, for at klare skærene. Ofte vil det være en god ide at arbejde hårdere og lægge flere timer i det. Det er altid godt. Men man kan også se på, hvordan man sammensætter sin arbejdsdag for at få mere ud af det. Har du for meget spildtid i din normale arbejdsdag?

Skal SALGSMÅLENE forbedres, kan man kikke på at reducere sin spildtid i salgsarbejdet. Meget salgsarbejde er spildtid. Det ved alle sælgere, og det ved alle små selvstændige også, da de agerer ofte som sælgere i deres egen business.

Hvor kan man sætte ind og reducere denne spildtid og hvad skal man konkret gøre? Her har jeg nogle bud på, hvordan jeg selv har gjort, og måske kan det også inspirere dig.

Din arbejdsuge har du fokuseret 100% på at finde nye kunder, og da du når til fredag eftermiddag gør du resultatet op:

En masse ligegyldig respons på dine kanvasopkald, du glemte at lave opfølgninger på 5-6 kundeemner. Og de henvendelser, som du fik på tlf og mail, løb ud i sandet.

salg udfordring


Du kender sikkert godt det her..

Reducer din spildtid, og gør de rigtige ting.

Når du udfører SALGSARBEJDE er det evige problem det store tidsspilde pga ligegyldige møder, modvillige kundeemner, dårligt leadarbejde osv.

Alt for ofte får vi spildt for meget tid på nogle helt basale ting.

Selvfølgelig kan der være mange årsager til dette tidsspild: du kan være træt og uoplagt. Kundeemnerne kan være travle og stressede. Tiderne kan være pressede, og folk sparer på de produkter, som de førhen købte ind. Det kan også være, at du glemmer at spørge efter ordren på salgsmødet- hvilket du altid bør gøre. En del gør det ikke, er lidt tilbageholdende, men det er en klassisk fejl.

Nedenfor er 7 ting, vi kan gøre for at blive bedre.

1-Afkort præsentationen på salgsmødet og stil flere spørgsmål til din potentielle kunde.

2-Vær forberedt på at stille svære og vigtige spørgsmål tidligt for at kontrollere om der er potentiale.

3-Opfølgning- så hurtigt som muligt! Du vil ikke gerne ryge i glemmebogen, vel?

4-Fokuser på at at lukke salget via først tlfsamtalen og derefter onlinemøde (Teams el.lign ). Det fysiske møde kan kræve for meget planlægning og er måske unødvendigt.

5-Fokuser på at hver gang du taler med et nyt kundeemne, har du en forventning om at lukke et salg. Skærper din præstation og bevidsthed.

6-Brug mest energi på de kunder, som du virkelig gerne vil sælge til. Fremfor at spilde tiden på kundeemner, der alligevel bare bliver til dårlige kunder, der slet ikke vil lege med når det gælder.

7-Brug salgstragten. Den er et godt værktøj.

Du vil blive meget glad for at reducere denne spildtid. Det vil frigøre energi og resurser, der kan bruges andre steder i virksomheden.