Diamanter kan være en formue værd. Men diamanten er faktisk kun en håndfuld kulstøv, presset hårdt sammen af ekstremt tryk under jorden.
Det er slibningen, som trækker diamantens optimale skønhed – og økonomiske værdi – frem i lyset.
Sådan er det også med det, du sælger: En god salgstekst med skarptslebne salgsargumenter kan styrke værdien betydeligt!
Træk dit produkts værdi for kunden frem i lyset
Du vil gerne sælge, men først skal du overbevise dine ideelle kunder.
Derfor skal du selv trække dit produkts værdi frem i lyset.
Du kan nemlig roligt regne med, at din læser altid forhandler med sig selv, før han køber for så meget som en bøjet femøre.
Spørg: Hvorfor? Derfor!
Din læser spørger sig selv: Hvorfor skulle jeg købe det der?
Og derfor skal din salgstekst svare på kundens Hvorfor!
Det er ikke svært – hvis du altså kender dine idealkunder godt nok.
Eksempel:
Du sælger webdesign.
Hvorfor skal dine kunder købe webdesign af dig?
Derfor: Tja, fordi de vil have, at deres virksomhed præsenterer sig godt online.
Hvorfor vil de gerne have det?
Derfor: Så kan de få flere kunder og tjene flere penge.
Nemt nok, ikke? Men nu bliver det lidt sværere:
Hvorfor vil de tjene flere penge?
Derfor: Fordi de vil …………………..
Ja, har du et svar at skrive på den stiplede linje? Og er du sikker på, du svarer rigtigt?
Ved du, om dine ideelle kunder vil tjene flere penge, fordi de vil: købe en BMW – holde tidligt fri med børnene – rejse jorden rundt – købe en komplet samling øletiketter – eller noget helt andet?
Hvis ikke du ved det, er det tid at finde ud af det.
Derfor ikke!
Når du har fundet alle svarene på spørgsmålet Hvorfor skulle jeg købe det der? så har du dine salgsargumenter.
Men du skal også have styr på de potentielle kunders købsforbehold. Din salgstekst skal altså gendrive købsforbehold ved at svare på læserens MEN.
Din læser spørger sig selv:
”Skulle jeg bestille nyt website? Tja, jeg vil selvfølgelig gerne sælge mere og tjene flere penge. MEN det er nok for dyrt for mig ….”
Dit modspark: ”Mange af vores kunder fortæller, at de har tjent pengene hjem igen på nogle måneder. Din virksomheds website koster faktisk ikke mere end efterårsferie i Paris for to – men du kan hurtigt tjene så meget på forbedringen, at du har råd til at holde ferie i flere år fremover!”
Det er selvfølgelig ikke sikkert, købsforbeholdet har noget som helst med pris at gøre.
Måske siger læseren til sig selv: ”Det ser godt ud, MEN …”
· Det tager nok alt for lang tid at få nyt website – og det kræver sikkert en masse arbejde af mig
· Den der webdesigner kender jeg ikke – mon det er pengene værd?
· …. Eller noget helt andet!
Men kort sagt: Jo bedre du kan zoome ind på din idealkundes argumenter for og imod købet, jo mere kan du sælge.
Hvad så hvis du ikke kender målgruppen godt nok?
Så skal du lære de folk bedre at kende, som du gerne vil sælge noget til!
Her er et par genveje
· Skriv alle de spørgsmål ned, som folk normalt stiller dig, før de køber – eller ikke køber! Så har du en oversigt over deres købsargumenter og købsforbehold.
· Spørg mere ind til kundernes behov, når du har dem i telefonen
· Opret en mailbrevkasse, hvor man kan stille dig alle spørgsmål om dit produkt
· Gå all in og spørg dine kunder ud med spørgeskemaer.
Smid sprogbrokkerne ud
Og lige en sidste ting: Din salgstekst skal være så lang, at alt vigtigt er med – men heller ikke mere end det!
Derfor: Ligesom diamanter af lav kvalitet bliver kasseret, skal du sortere og smide sprogbrokker ud af dine tekster.
Rediger – ryd op – slet i din salgstekst. Bliv ved, så længe resultatet er bedre for hver redigering.
Sådan sliber du dig omhyggeligt frem til en værdifuld salgstekst, som besvarer alle kundens spørgsmål – og overbeviser ham om at købe.
PS: Du kan jo også bare lade mig skrive din salgstekst, hvis du kan tjene mere ved at lave noget andet! Jeg har skrevet for virksomheder siden 2009, og du er altid velkommen i min indbakke.
Om skribenten: Louise Lamberth, tekstforfatter og forfatter til bogen Blog dig til synlighed – og salg.