Fact: Kunder køber i 2020 supermeget online. Fx forsikringer, flyrejser, fastfood, tøj, computere og bestiller også deres ydelser hos vvsmanden, tømreren, revisoren osv online.
Det er de vilkår SMV-er også må forholde sig til og tilpasse sig. B2B kunder finder nemlig også deres leverandører og samarbejdspartnere online i vores tidsalder. Det er blevet en naturlig del af deres proces ift at finde den rette leverandør.
Et af de vigtigste områder indenfor digitalisering er ”kundekontakten.”
Kunderne har en klar forventning om at virksomhederne er ligeså digitale som dem selv, og de prioriterer den nemme og ubesværede købsproces. Det åbner op for helt nye forretningsmodeller, og sætter eksisterende virksomheder under pres.
Kunderejsen er under et massivt digitaliseringspres for at kunne tilfredsstille kunden, og samtidig adskille sig fra konkurrenterne.
Svarer dit website til tidens krav? Er det helt opdateret og skarpt når det handler om at gøre det nemt for din kunde at handle hos dig? Er din tilstedeværelse på sociale medier som Linkedin og Facebook god nok ? Giver disse medier afkast for dig – eller skal du have gjort noget ved de områder ?

Er du allerede godt i gang med de første tiltag inden for digitalisering i din virksomhed? Så viser de nyeste tendenser, at du skal have et særligt fokus på bæredygtighed og ansvarlighed.
Hvorfor ? Fordi det giver en synergi, der er efterspurgt, og skaber værdi for både markedet og i samfundet. Hvordan kan du digitalisere din virksomhed til mindre spild, mindre forurening, bedre arbejdsvilkår?
Svaret er Bæredygtighed, i form af FN’s verdensmål, der kan og må ikke overses, heller ikke i SMV regi. Enhver indsats, stor som lille, tæller. Og bæredygtighed er på vej til at blive en nødvendighed for at kunne drive forretning, og det er også et rigtig godt salgsargument.