
1. Gør som Romerne. ”Byg” som romerne, der opførte Colosseum for 1950 år siden. Det materiale, der blev bygget med, var stærkere end noget beton, vi bruger i dag. Det er et imposant bygningsværk, selvfølgelig ramponeret i dag, tidens tand har gjort sit indhug, men stadig står den rimeligt velbevaret der midt inde i Rom.. Jeg har selv været på guided tour i Colosseum og set dette gamle imponerende bygningsværk, som fik et grumt rygte pga de aktiviteter, der udfoldede sig i arenaen. Romerne brugte de bedste byggematerialer, købte sjælden marmor fra andre lande og designede generelt ting, der var bygget til at holde længe.
Men når det kommer til at opbygge en virksomhed, er der mange iværksættere, der bygger på kort sigt. De ser på en virksomhed som en måde til at vinde en hurtig fortjeneste. I stedet bør de bygge noget, der vil vare i mange år. En af de ældste virksomheder i verden findes i Japan, Kongo Gumi, et byggefirma med speciale i buddhistiske templer. Det blev etableret i 578 e.Kr., hvilket gør det 1441 år gammelt! Forud for en fusion, havde det et 70 millioner dollars årligt budget. Fokuser på at opbygge en virksomhed med det lange sigte og tænk 10-15 år ud i fremtiden. Ligesom romerne skal du fokusere på produkter af høj kvalitet, og ligesom japanerne skal du have en veldefineret niche.
2. Vælg den rette niche. Udvælgelsen af nichen er, hvor folk ofte indser, at de har lavet en fejl. Hvis du angriber for bredt med en bredt assorteret virksomhed, kan du kæmpe for at vide, hvem dit publikum er. Hvis du er for specifik med fx en strømpe butik, kan din niche være for smal. Ikke kun det, men der er også et sæsonbestemt aspekt. For eksempel, hvis du er besat af julen, kan du opbygge en julevirksomhed, men du kan kæmpe for at finde kunder til dine produkter i februar. Et andet forretningstip at overveje er, om du vil være i stand til at markedsføre effektivt til kunder i de kommende år. For eksempel, hvis du sælger barsel tøj: kvinder er kun gravid i ni måneder. Efter hun føder, vil hun sandsynligvis ikke shoppe i den butik længere.
Så når det kommer til at beslutte sig for en niche, kan du vælge en niche, der er populær året rundt (Google Trends kan vise dig, hvor stabil en niche er). Du vil også vælge en niche, der er populær, såsom med mindst 100 tusind månedlige søgninger: mode, skønhed, fitness eller boligindretning. Og endelig en niche, der ikke er for kortsigtet, så undgå moderskab, bryllupper eller enhver nichevirksomhed, du ikke vil være i stand til at opbygge en langsigtet nyhedsbrev-liste med. Prøv nogle usædvanlige forretningsidéer i stedet
3. Løs et brændende og aktuelt problem Et vigtigt forretningstip til nye iværksættere er at skabe en virksomhed, der løser et aktuelt problem. Hvis du spurgte de fleste mislykkede virksomhedsejere, hvilket problem de løste, kan de enten ikke svare, eller også var det problem, de løste, ikke presserende nok. Det problem, du løser, behøver ikke at være kompliceret som at kurere en sygdom. Det kan være simpelt, som vi hjælper folk med at overvinde kedsomhed ved at give en underholdende oplevelse. Viaplay og Netflix er gode eksempler på 2 megasucceser i underholdningsindustrien. De underholder folk. Folk vil som bekendt gerne underholdes.
4. Vær optaget af kundernes behov. En af de største kilder til konflikt i erhvervslivet kommer fra uopfyldte behov. Hvis en kunde ikke får den service eller det produkt, de forventede, vil deres behov ikke blive opfyldt, og de vil føle sig frustrerede. Det vigtigste forretningstip, når det kommer til styring af kunderelationer, er altid at have empati med kunden. Når du anerkender deres frustration som smerte fra ikke at have deres behov opfyldt, er det lettere ikke at tage de fornærmelser, de vil smide på dig, personligt. I stedet kan du fokusere på at forsøge at lytte til, hvad de siger, ved at afdække hensigten bag deres ord. Og til sidst arbejder du på at komme til en løsning, der opfylder deres behov og gør din kunde tilfreds. Ved at gøre dette i stedet for blot at give en refusion åbner du dørene til at opbygge et langsigtet forhold til dem, selvom de var utilfredse med deres første oplevelse med dit brand.